tiistai 12. elokuuta 2014

Korentotutkielma

 Viikonloppuna olin Juvan Kotukoskella valokuvauskurssilla. Ensimmäistä kertaa valokuvaukseen liittyvällä kurssilla, sillä kameran käsittely ja valotus ja vieläpä liikkuvasta kohteesta ovat aikamoisia haasteita näin aloittelijalle. Miten minä olenkin aloittanut harrastuksen vaikeimmasta päästä!
Purolla lenteli neidonkorentoja ja yritin pitkän aikaa tutkailla kameran säätöjä ja kokeilla niitä näihin loistaviin hyönteisiin.
Jos hyönteinen kerrankin on kivassa asennossa ja paikallaan, sitten valottuukin ympäristö liikaa.

 Ja sitten osuu paikalle jokin vihreäkin. Kirjaa selaamalla selviää, että neidonkorennon koiraan siivet voivat näyttää jossain valossa vihreiltä.

Mutta neidonkorentojen joukossa voi lennellä myös immenkorentoja, ja niiden naaras on vihreä!

Neidonkorennon naaraan siivet ovat ruskeat,
 mutta niin myös immenkorennon koiraan! Kääk, minä luovutan.

Taidan keskittyä vain hullutteluun. Kurssilla yritettiin opettaa luovuutta ja kehotettiin luopumaan totutusta ja perinteisestä.
 Ja minä kun olin tullut kurssille oppimaan juuri nimenomaan veitsenterävien kuvien saamista! Nyt opin senkin, että ei kannatakaan heti suoralta kädeltä heittää mitään kuvia menemään, jos ne tuntuvat huonoilta.
Nehän juuri ovatkin oivallista materiaalia harjoitelmien ja taiteen(!) tekemiseen.
 Turhaan minä tällaisenkin ennen laitoin roskikseen. Nyt näitä oikein yrittämällä yritettiin.

Ei kommentteja: